Groentepakketten
We verrassen je elke vrijdag met een gevarieerd pakket seizoensgroenten recht van het land. We stellen dit samen op basis van wat er oogstrijp is bij ons en collega bioboeren. Het pakket is af te halen op wekelijks of tweewekelijkse basis af te halen in een afhaalpunt in jouw buurt.
Je start met een proefmaand, nadien kies je zelf of je het pakket blijft afnemen of niet.
6 à 7 groenten per week (goed voor een koppel of klein gezin)
Grotere porties van 7 à 8 groenten per week (goed voor een groot gezin)
Kleinere portie met 4 groenten en 3 soorten fruit (goed voor één persoon)
Extra producten
Een mix van 4 soorten fruit. Hoofdzakelijk Belgisch fruit aangevuld met seizoensgebonden Europees fruit.
Bestel bovenop je groente- en/of fruitpakket ook aardappelen!
De aardappelen van de Zonnekouter (of De Kollebloem of De Wassende Maan) worden één ker per maand geleverd in een zak van gemiddeld 3kg.
Het gewicht is afhankelijk van het oogstmoment. Zo leveren we in de zomer, als de aardappelen jong, duur en schaars (en soms buitenlands) zijn kleinere zakken. Later op 't seizoen en na een goed gelukte oogst kunnen de zakken met meer gewicht gevuld worden. Zo eet je mee met het aardappelseizoen.
Bestel bovenop je groente- en/of fruitpakket ook brood!
Je kiest voor 1, 2 of 3 broden per week. Het eerste en het derde brood zijn 'basisbroden' van 800g (voltarwebrood, roggebrood, speltbrood...). Het tweede brood is een fantasiebrood (rozijnenbrood, notenbrood, sesambrood, zonnepitbrood...)
Het brood kopen we aan bij de biobakker Himschoot in Gent. Hij bakt met meel van biologisch graan, zout en water, zowel gist als desem en zonder toevoegingen!
Bestel bovenop je groente- en/of fruitpakket ook eieren!
Zelf hebben we (nog) niet voldoende kippen om aan de vraag te voorzien. Daarom komen de eitjes (voorlopig) van kippen die rondscharrelen op Bel'ei te Nevele. De eieren worden wekelijks of tweewekelijks geleverd in je depot per doosje van 6 samen met je groente- en/of fruitpakket.
PS: lege eierdoosjes (proper en zonder etiket) kan je terug achterlaten in je depot, zo worden de doosjes hergebruikt.
Bestel bovenop je groente- en/of fruitpakket ook ajuinen!
De ajuinen van 't Livinushof (of De Zonnekouter) worden één keer per maand geleverd in een zak van 2.5kg.
Eens de Belgische voorraad ajuinen op zijn en de nieuwe ajuinen nog niet beschikbaar zijn, wordt het uienabonnement mogelijks stop gezet zodat we geen buitenlandse uien hoeven aan te kopen.
Heb je nog meer vragen? Lees onderaan deze pagina de veelgestelde vragen!
Een wederzijds engagement tussen boer en consument
Boer
Een groenteabonnement luistert naar en beweegt mee met het land. Wij boeren kunnen zo onze productie afstemmen op wat nodig is. We oogsten wat klaar is, zonder verliezen, aan een eerlijke prijs. De vaste maandelijkse bijdrage geeft ons een inkomenszekerheid.
Consument
Als consument beweeg je mee met ons bioland. We voorzien je elke week van kraakverse seizoensgroenten aan een eerlijke prijs, af te halen in jouw buurt. Zonder keuzestress ontdek je nieuwe groenten, die je inspireren tot creatief koken (met hulp van onze recepten). Je kiest zo mee, vanuit je keuken, voor een duurzaam verhaal met zorg voor de aarde en haar bewoners.
De telers
De basis van het abonnement zijn Vroentegroenten van De Zonnekouter, De Kollebloem en Ourobouros. Deze worden aangevuld met groenten van nabije collega’s zoals De Zaailing, 't Goed ter Heule, sommige met meer serreruimte (Hebben, Mille Couleurs), of met meer akkerbouwmatige groenten (De Wassende Maan, 't Livinushof), of gespecialiseerd in witlof (Vander Hauwert).
Putje winter, als onze voorraden slinken, zien we ons af en toe genoodzaakt om iets via de groothandel bij te kopen en dan liefst van zo dichtbij mogelijk!
Het fruit telen we niet zelf, maar kopen zo veel mogelijk rechtstreeks aan: kleinfruit bij O’Bio, Vandevoorde, De Wassende Maan, 't Goed ter Heule; appelen en peren bij de Fruittuin en Van Eykeren.
De variatie is echter vaak beperkt, daarom vullen we aan met fruit uit West-Europa, en af en toe Fairtrade bananen van overzees.
Meer producten
Bij de inschrijving van een abonnement werd er je meegeven wanneer je in jouw afhaalpunt terecht kan voor je pakket. Gelieve dit moment zoveel als mogelijk te respecteren. Indien het bij uitzondering niet lukt om op tijd om je pakket te gaan, gelieve hier dan zelf een oplossing voor te zoeken (buren, vrienden, …) Niet alle afhaalpunt blijven toegankelijk na afgesproken uren. Sommige afhaalpunten blijven wel open en blijven toegankelijk, vraag ernaar per mail.
De pakketten worden verdeeld op vrijdag. Het moment van ophaling is bij ieder afhaalpunt verschillend, indien je hier informatie over wenst, klik hier
De pakketten worden op vrijdag verdeeld; hoe vroeger je je pakket gaat halen, hoe verser de groenten zullen zijn. Bij inschrijving voor een abonnement wordt er doorgegeven wanneer je op je pakket kan gaan. Gelieve dit zo veel als mogelijk te respecteren. Afhankelijk van je afhaalpunt kan hier per uitzondering van worden afgeweken. Informeer ernaar via mail.
Op het einde van de proefperiode horen we graag van je of jij je abonnent wil verderzetten en voor wel pakket je hebt gekozen. Vanaf dan start het echte abonnement.
Je kan je pakket tijdelijk onderbreken voor bijvoorbeeld een vakantie. Hiervoor volstaat het een week op voorhand een mail te sturen. De pakketten die niet werden ontvangen worden dan achteraf gecompenseerd. Dit kan in de vorm van een waardebon die kan ingewisseld worden in onze winkel, in de vorm van extra groenten of fruit of een pakket aan droogwaren, basisvoeding, uit onze winkel. En dit allemaal ter waarde van je pakket. Heb je specifieke wensen (vb enkel glutenvrij, bewaargroenten of net groenten om te verwerken, …) dan mag je dit doorgeven. Hier wordt zoveel als mogelijk rekening mee gehouden.
Tijdens de proefperiode wordt er gevraagd om per overschrijving te betalen. Alle info hieromtrent krijg je bij inschrijving. Na de proefperiode vragen we om een domiciliëring op te starten, dit bespaart ons de nodige administratieve hoofdpijn. De nodige documenten worden toegestuurd bij inschrijving.
Je abonnement verloopt in perioden van een maand. Iedere keer op het einde van de maand wordt het abonnement met stilzwijgen verdergezet. Indien je je pakket wil wijzigen dan stuur je voor het einde van de maand een mail met de gewenste verandering. Dit wordt dan toegepast vanaf het eerste pakket van de komende maand. Enkel indien er een extra pakket gewenst is kan dit reeds in de lopende maand.
Uiteraard doen we ons best zo goed mogelijk de beste kwaliteit tot bij u te krijgen, maar ook wij zijn mensen en vergissingen zijn nooit uitgesloten. We horen het graag wanneer er klachten zijn, dit houdt ons scherp en geeft ons een vinger aan de pols met onze klanten. Er wordt steeds ze snel mogelijk naar een oplossing gezocht en indien van toepassing zullen begane fouten gecompenseerd worden.
Een abonnement verloopt in periodes van een maand. Telkens op het einde van de maand kan je pakket worden stopgezet. Hiervoor volstaat het een mail te sturen voor het einde van de maand. De laatste vrijdag van de maand ontvang je dan je laatste pakket. Indien je het abonnement hebt stopgezet is het niet echt nodig om de domiciliëring af te sluiten. Deze zal automatisch stoppen, samen met je abonnement.